plan wypowiedzi

Podobne podstrony
 
Czytasz posty wyszukane dla zapytania: plan wypowiedzi




Temat: JEŚLI KTOŚ CHCE TYLKO ZAPYTAĆ, A NIE KUPIĆ PREZENTACJĘ.
Portret Żydów polskich w literaturze. Zaprezentuj wybrane postacie.

I. Literatura podmiotu:

1. Borowski F., Pożegnanie z Marią, [w:] tegoż Opowiadania , Wrocław 2006.
2. Krall H., Zdążyć przed Panem Bogiem, Kraków 2001.
3. Konopnicka M., Mendel Gdański, Warszawa 2001.
4. Mickiewicz A., Pan Tadeusz, Warszawa 1988.
5. Prus B., Lalka, Warszawa 1995.
6. Szczypiorski A., Początek, Poznań 1993.

II. Literatura przedmiotu:

1. Nosowska D., Słownik motywów literackich, Bielsko-Biała 2006.
2. Basiura E., Żydzi polscy w legendzie i opowieści, Kraków 1997.

III. Ramowy plan wypowiedzi

1. Określenie problemu:
a.Definicja problematyki żydowskiej
b.Żydzi i inne narody- stereotypy i ich burzenie

2. Kolejność prezentowanych argumentów:
-Portrety Żydów i narodu żydowskiego w literaturze
a. sylwetka karczmarz Jankiela, prawdziwego patrioty - Pan Tadeusz
b. antysemityzm, działalność bojówek antyżydowskich; osobisty dramat Mendla- Mendel Gdański
c.odmienne ukazanie Żydów w Lalce:
- bogaci, prowadzący międzynarodowe interesy w XIX wiecznej Warszawie
- żyjący w niepewności, obawiający się odrzucenia
d. portret starej Żydówki, która dobrowolnie wróciła do getta, by z rąk oprawców umrzeć po ludzku
e. stosunek Polaków do Żydów przedstawiony w Początku
f. wspomnienia Marka Edelmana- ostatniego żyjącego przywódcy powstania w getcie warszawskim

3. Wnioski:
a. rozbicie problematyki żydowskiej na dwa nurty „holocaustu” i kultur odchodzących
b. relacje polsko żydowskie(na podstawie omówionych utworów literackich )

IV. Materiały pomocnicze
kartka z cytatami

moj konspekt.co prawda pisany na szybko..moglby ktos sprawdzic czy poprawny jest?;)





Temat: JEŚLI KTOŚ CHCE TYLKO ZAPYTAĆ, A NIE KUPIĆ PREZENTACJĘ.

Temat: Słynni kochankowie jako bohaterowie literaccy. Przedstaw losy wybranych bohaterów z różnych epok.

BIBLIOGRAFIA

I. Literatura podmiotu
• Bedier Joseph, Dzieje Tristana i Izoldy, Zielona Sowa, Kraków 2003.
• Mickiewicz Adam, Pan Tadeusz, Czytelnik, Warszawa 1978.
• Szekspir William, Romeo i Julia, Greg, Warszawa 2005.
• Żeromski Stefan, Ludzie bezdomni, Czytelnik, Warszawa 1968.

II. Literatura przedmiotu
• Drabek Barbara, Falkowski Jacek, Rowińska Izabela, Szkolny słownik motywów literackich, Kram, Warszawa 2001, hasło: Miłość
• Makowiecki Andrzej, Słownik postaci literackich. Literatura powszechna, Świat Książki, Warszawa 2004, s. 83-84, 233-234.
• Macoszko Jadwiga, Szkolny słownik tematów literackich, PRINTEX, Białystok 2000, hasło: Miłość.
• Nawrot Agnieszka, Słownik motywów literackich, Greg, Kraków 2004, hasło: Miłość.
• Nosowska Dorota, Leksykon motywów literackich, Park, Bielsko Biała 2004, hasło: Miłość.
• Słownik języka polskiego, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1994, hasło: Kochanek.

III. Materiały pomocnicze.
• Kartka z wybranymi cytatami z utworów literackich.
• Tablica z obrazami.

I. Ramowy plan wypowiedzi
1. Wstęp
• Wyjaśnienie słów: kochankowie i miłość.
• Motyw słynnych kochanków występuje często w różnych epokach.
2. Rozwinięcie
• Dzieje Tristana i Izoldy - piękna miłość nieszczęśliwych kochanków, wzór, który przetrwał wieki. Przykład średniowiecznego romansu dworskiego.
• Romeo i Julia - najsłynniejsi kochankowie wszech czasów. Tragiczna miłość z okresu renesansu jest inspiracją dla wielu twórców filmowych, poetów.
• Pan Tadeusz - Tadeusz i Zosia jako przykład delikatnej, subtelnej miłości. Para zakochanych, których małżeństwo przyniosło kres rodzinnym waśniom.
• Ludzie bezdomni - Tomasz Judym i Joanna Podborska. Miłość wielka, wzajemna, lecz niespełniona. Doktor poświęca swoje szczęście dla idei.
3. Zakończenie
• Nawet miłość odwzajemniona nie gwarantuje szczęścia.
• Miłość to wspaniałe uczucie, które towarzyszy każdemu człowiekowi.

to mój konspekt tak w skrócie. Literaturę przedmiotu mam, ale tutaj jej nie pisze bo to bzdety w sumie.
Co myślisz o tym??
Mimo, że nie mam w temacie to chciałabym jakieś obrazy jako materiał pomocniczy. Co możesz polecić??


Konspekt w porządku.
Co do obrazów:
Marc Chagall Kochankowie w świetle księżyca
Gustav Klimt Pocałunek
Anthony van Dyck Kochankowie w ciemnym pokoju
RenĂŠ Magritte Kochankowie
Marc Chagall Para kochanków na czerwonym tle, Zakochani w rumiankach





Temat: JEŚLI KTOŚ CHCE TYLKO ZAPYTAĆ, A NIE KUPIĆ PREZENTACJĘ.
Witam! Piszę z ogromną prośbą o zapoznanie się i ewentualne sprawdzenie mojego planu prezentacji... jestem, że tak brzydko powiem "ścisła", ten temat wydawał mi się, mimo mojego być w złych stosunkach z historią, prosty, taki w sam raz dla mnie;) jednak myliłam się, w związku z tym proszę kogoś z Was o pomoc... naprowadzenie na dobrą drogę przemilczę podejście mojego polonisty do całej sprawy - matury... Tak więc znalazłam się tutaj, oto moja prezentacja:

Temat: Powstanie warszawskie i sposób jego ujęcia w literaturze, filmie, fotografii. Zaprezentuj temat na podstawie zebranego materiału.

I. Literatura podmiotu:
1.Broniewski Tadeusz, Dni walczącej Stolicy - kronika Powstania Warszawskiego, Warszawa 2008.
2. Troński Bronisław, Tędy przeszła śmierć. Zapiski z powstania warszawskiego, Warszawa 1999.
3. Biuletyn odbudowy Stolicy [film]. Polska Kronika Filmowa. 1 płyta DVD.
4.Budujemy Warszawę [film]. Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych. 1 płyta DVD.
5. fotografie Sylwestra Brauna.

II. Literatura przedmiotu

III. Ramowy plan wypowiedzi

Teza
Warszawa miasto które przeżyło własną śmierć.

Argumenty
1. Główną przyczyną powstania warszawskiego - tło polityczne.
2. Mordercą Warszawy - Erich von dem Bach-Żelewski.
3. Warszawa jako walczący żołnierz.
3. Dombarnowane domy, przepełnione piwnice i schrony, ostrzeliwane szpitale jako dogorywająca Warszawa.
4. Bohaterstwo i bezgraniczna ofiarność jako miara sukcesu.
5. Solidarność i wiara jako obraz odbudowujacej Warszawy.

Wnioski
1. Zniszczenia w Warszawie sięgnęły 85%, zniszczony został wielowiekowy dorobek kulturalny i materialny
2. Warszawa istnieje, choć miało jej nie być.

IV. Materiały pomocnicze
Wybrane cytaty.
Prezentacja multimedialna.

Nie mam w ogóle pojęcia jaką literaturę przedmiotu wybrać, co powinna zawierać, dalej, dysponuję sporą ilością filmów dokumentalnych, czy mogłabym w literaturze podmiotu zamiast wyszczególniać dwa, tak jak jest teraz, zawrzeć podpunkt, "fragmenty filmów WFDiF"? W każdym z nich znajduje się jakiś cenny dla mojej pracy fragment, a nie chce wyszczególniać każdego z nich... aha no i jeszcze te felerne wnioski... Jestem dopiero we wstępnej fazie pisania pracy, nie wiem do końca jakie będą moje wnioski, co radzicie? Od razu przepraszam, jestem typem panikary, wiem to;) Bardzo proszę o pomoc, jakąkolwiek Z góry dziękuję!



Temat: czy by mógł ktoś to ocenić?


Witam,
Przygotowałem plan wypowiedzi oraz treść jaką będę mówił na maturze
ustnej... Niestety z j.polskiego to nie jestem dobry:/ chciałem też
powiedzieć, tą pracę pisałem na podstawie innych wypracowań. I bym chciał

się dowiedzieć czy na co najmniej 50% zdam za pomocą tego co mam

Za wszelkie uwagi i propozycje poprawy z góry dziękuję.
O to link do "mojej" pracy
ftp://82.160.39.49/polski.doc

Pozdrawiam


Czyżby ,,nowa matura'' przewidywała możliwość wcześniejszego przygotowania
pracy? Mi się zawsze wcześniejsze przygotowanie rozprawy kojarzyło ze
ściąganiem... ale być może wizja ,,bezstresowego nauczania'' opiera się na
pozbawieniu abiturientów napięcia związanego ze ściąganiem poprzez
legalizację procederu? A szkoda, bo z uśmiechem wspominam zespół napięcia
przedmaturalnego...

Może jednak częściowo się mylę, a zadanie Pańskie ma w rzeczywistości
służyć sprawdzeniu umiejętności oratorskich? W takim jednak wypadku można
by traktować o czymkolwiek... dla przyładu o wyższości dziadka do orzechów
nad kombinerkami lub piwa ciemnego nad jasnym (wiem... ten ostatni przykład
nie był zbyt edukacyjny :)

Niestety nie wiem jak bardzo w ostatnich czasach został zaniżony poziom
egzaminów maturalnych. Z drugiej zaś strony... jakąż będziesz miał w
przyszłości przyjemność ze wspominania matury gdy z góry będziesz znał jej
wynik nie doświadczywszy stanu ciągłej niepewności?

Mogę tylko poradzić Tobie co następuje. Do egzaminu pozostało niewiele
czasu. Czy warto na szali stawiać swoje przyszłe powodzenie? Nie? Tak
myślałem :)

Pozdrawiam życzliwie i serdecznie,

Leonard Milcin Jr.





Temat: Szaleństwo- przekleństwo, choroba czy znamię świętości? Omów temat szaleństwa w literaturze analizując kreacje wybranych szaleńców.
Witam!
Oto moja bibliografia, oraz plan prezentacji.
Chciałabym dowiedzieć się czy wszystko jest w porządku, czy konieczna jest zmiana czegoś oraz czy mogę mieć taką tezę.

Literatura podmiotu
1. Kesey Ken: Lot nad kukułczym gniazdem,
2. Krasiński Zygmunt: Nie-boska komedia (fragmenty),
3. Mickiewicz Adam: Dziady część III (fragmenty),
4. Nałkowska Zofia: Granica,
5. Parandowski Jan: Mit o Heraklesie,
6. Süskind Patrick : Pachnidło,
7. Szekspir Wiliam: Makbet,

Literatura przedmiotu
Cieśla –Korytowska Maria: ,,Dziady” Adama Mickiewicza,
Komorowski Jarosław: „Makbet” Williama Shakespeare’a,
Nowacka Irena: „Nie-boska Komedia” Zygmunta Krasińskiego,
Nosowska Dorota: Leksykon motywów literackich,
Nowacka Irena: „Granica Zofii Nałkowskiej”,

Ramowy plan wypowiedzi
Określenie problemu, teza:

Szaleństwo może dotknąć każdego i ma różne przyczyny.

2. Kolejność przedstawionych argumentów
1. Szaleństwo jako kara lub kaprys bogów. (Herakles )
2.Szaleńcza żądza władzy. ( Makbet)
2. Szaleństwo jako efekt popełnionej zbrodni. (Lady Makbet)
3. Szaleństwo przeciw Bogu. (Dziady cz. III)
4. Szaleństwo jako przejaw geniuszu .(Lot nad kukułczym gniazdem)
5. Szaleństwo jako doskonałość, odrębność. (Pachnidło)
7. Szaleństwo jako choroba psychiczna. (Granica)

3. Wnioski:

- szaleństwo jako siła niszcząca człowieka
- szaleństwo dotyka przeważnie ludzi słabych psychicznie
- szaleniec- przeważnie osamotniony, traci zmysły, ma halucynacje, popełnia samobójstwo
- szaleństwo to ważny instrument poznania prawdy o człowieku
-szaleństwo jest spowodowane wielką namiętnością (miłością, zazdrością, żądzą władzy)
- do szaleństwa mogą nas doprowadzić najbliżsi

Aha, zaznaczam, że plan jest dopiero taki wstępny, niedopracowany.

Liczyłabym na jakieś wskazówki.



Temat: JEŚLI KTOŚ CHCE TYLKO ZAPYTAĆ, A NIE KUPIĆ PREZENTACJĘ.

Witam! Piszę z ogromną prośbą o zapoznanie się i ewentualne sprawdzenie mojego planu prezentacji... jestem, że tak brzydko powiem "ścisła", ten temat wydawał mi się, mimo mojego być w złych stosunkach z historią, prosty, taki w sam raz dla mnie;) jednak myliłam się, w związku z tym proszę kogoś z Was o pomoc... naprowadzenie na dobrą drogę przemilczę podejście mojego polonisty do całej sprawy - matury... Tak więc znalazłam się tutaj, oto moja prezentacja:

Temat: Powstanie warszawskie i sposób jego ujęcia w literaturze, filmie, fotografii. Zaprezentuj temat na podstawie zebranego materiału.

I. Literatura podmiotu:
1.Broniewski Tadeusz, Dni walczącej Stolicy - kronika Powstania Warszawskiego, Warszawa 2008.
2. Troński Bronisław, Tędy przeszła śmierć. Zapiski z powstania warszawskiego, Warszawa 1999.
3. Biuletyn odbudowy Stolicy [film]. Polska Kronika Filmowa. 1 płyta DVD.
4.Budujemy Warszawę [film]. Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych. 1 płyta DVD.
5. fotografie Sylwestra Brauna.

II. Literatura przedmiotu

III. Ramowy plan wypowiedzi

Teza
Warszawa miasto które przeżyło własną śmierć.

Argumenty
1. Główną przyczyną powstania warszawskiego - tło polityczne.
2. Mordercą Warszawy - Erich von dem Bach-Żelewski.
3. Warszawa jako walczący żołnierz.
3. Dombarnowane domy, przepełnione piwnice i schrony, ostrzeliwane szpitale jako dogorywająca Warszawa.
4. Bohaterstwo i bezgraniczna ofiarność jako miara sukcesu.
5. Solidarność i wiara jako obraz odbudowujacej Warszawy.

Wnioski
1. Zniszczenia w Warszawie sięgnęły 85%, zniszczony został wielowiekowy dorobek kulturalny i materialny
2. Warszawa istnieje, choć miało jej nie być.

IV. Materiały pomocnicze
Wybrane cytaty.
Prezentacja multimedialna.

Nie mam w ogóle pojęcia jaką literaturę przedmiotu wybrać, co powinna zawierać, dalej, dysponuję sporą ilością filmów dokumentalnych, czy mogłabym w literaturze podmiotu zamiast wyszczególniać dwa, tak jak jest teraz, zawrzeć podpunkt, "fragmenty filmów WFDiF"? W każdym z nich znajduje się jakiś cenny dla mojej pracy fragment, a nie chce wyszczególniać każdego z nich... aha no i jeszcze te felerne wnioski... Jestem dopiero we wstępnej fazie pisania pracy, nie wiem do końca jakie będą moje wnioski, co radzicie? Od razu przepraszam, jestem typem panikary, wiem to;) Bardzo proszę o pomoc, jakąkolwiek Z góry dziękuję!


I. Literatura podmiotu:
1.Broniewski Tadeusz, Dni walczącej Stolicy - kronika Powstania Warszawskiego, Warszawa 2008.
2. Troński Bronisław, Tędy przeszła śmierć. Zapiski z powstania warszawskiego, Warszawa 1999.
3. Biuletyn odbudowy Stolicy [film]. Polska Kronika Filmowa. 1 płyta DVD.
4.Budujemy Warszawę [film]. Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych. 1 płyta DVD.
5. fotografie Sylwestra Brauna.

II. Literatura przedmiotu

Rakowska M., Powstanie warszawskie w literaturze pięknej, WBP, Leszno 1994.
Pełczyński T., Armia Krajowa i Powstanie Warszawskie, Muzeum AK, Kraków 2001.

III. Ramowy plan wypowiedzi

Teza
Warszawa miasto które przeżyło własną śmierć. lub
Powstanie warszawskie najdonioślejszym i najbardziej dramatycznym dokonaniem stołecznego okręgu Armii Krajowej.

Argumenty
1. Główną przyczyną powstania warszawskiego - tło polityczne. tego nie rozumiem ?
2. Erich von dem Bach-Żelewski - mordercą Warszawy
3. Warszawa jako walczący żołnierz.
3. Bombarnowane domy, przepełnione piwnice i schrony, ostrzeliwane szpitale. Wizerunek dogorywującej Warszawy.
4. Bohaterstwo i bezgraniczna ofiarność powstańców miarą sukcesu.
5. Solidarność i wiara obrazem odbudowujacej sie Warszawy.

Wnioski
1. Zniszczenia w Warszawie sięgnęły 85%, zniszczony został wielowiekowy dorobek kulturalny i materialny
2. Warszawa istnieje, choć miało jej nie być.
lub
Wizerunki powstania warszawskiego różnią sie od siebie, mimo to ich twórcy starają sie zachować w pamięci przodków świadectwo okrutnego cierpienia, jakiego doznawali każdego dnia uczestnicy drugiej wojny światowej

IV. Materiały pomocnicze
Wybrane cytaty.
Prezentacja multimedialna.

Co do fragmnetów filmów, musisz umieścićwszystkie tytyłu i tam zaznaczyć że to jest fragment, np. Biuletyn odbudowy Stolicy [film]. Polska Kronika Filmowa. 1 płyta DVD [fragment].



Temat: Maturalnie
Witam!

Jako że matura coraz blizej i nauczycielka każe, więc spłodziłem takie o to dzieło, zwane ramowym planem wypowiedzi (wstepnym, bo częśc rzeczy napsianych pomine, zostawiając tylko te, które beda mi potrzebne abym pamiętał co i jak) ale dla ogólnego zarysu o co chodzi, przedstawiam tutaj prawie wszystko. Oczywiście troche poprawek to jeszcze ten plan potrzebuje, bibliografie musze uzupełnić, coś dopisać, ale co myslicie?



Literatura podmiotu:
1. Juliusz Verne, 20 000 mil podmorskiej żeglugi,
2. Wells, Wojna Światów,
3. Frank Herbert, Diuna, , tom 1
4. Issac Asimov, Sny robota,
5. Aldous Huxley, Nowy wspaniały świat
6. Stanisław Lem, Solaris
7. William Gibson, Neuromancer

Literatura przedmiotu:
1. Stanisław Lem, Fantastyka i futurologia
2. hmmm… moze jeszcze np. A. Niewiadomski, Polska fantastyka naukowa
3. internet, encyklopedia, słowniki (tu bdzie konkretny adres z wikipedi i pwn)

Ramowy plan wypowiedzi
1. problem... no własnie tutaj jeszce nie mam pomysłu jak ładnie sformułowac problem, teze, tak żeby uzasadnić jednoczesnie nawiazanie do Cyberpunka (temat brzmi od Verne'a do Lema, choc coprawda Lem jeszce żyje;) )
2. Kolejność prezentowanych treści:
a) wprowadzenie
- definicja pojęcia fantastyka, jej rodzaje
- definicja pojęcia s-f
- definicja pojęcia ewolucja
b)geneza literatury fantastyczno naukowej
- ludzie zaczynają postrzegac siebie jako rasę, nie plemię czy naród
- przyjęcie otwartego poglądu na naturę
- zainteresowanie przyszłością jako czymś zmiennym, dostrzeżenie że jutro może być inne niż dziś
- nagromadzenie odkryć naukowych i technicznych wraz z rozwojem przemysłu
c)rozwój świata przedstawionego……… tu chciałbym coś o tym przestawiany był świat nie dalekiej i dalekiej przyszłości, ziemia i inne planety, alternatywne rzeczywistosci... nad tym msuze jeszce pomyśleć własnie
d) ewolucja literatury sf:
1. związek między rozwojem literatury s-f a rozwojem nauki i techniki w XX w.
- błyskawiczny rozwój cywilizacji i nauki zachodzący od połowy XIXw. Do I WŚ. Zachwyt nad nowymi technologiami.
- Epoka między I a końcem II wojny światowej – koszmar wojny i systemów totalitarnych, s-f sprawdza sie w dziełach antyutopijnych.
- Czasy Zimnej Wojny i afer politycznych (mniej więcej do lat 60-ch), strach przed kolejną wojną powoduje że w utworach pojawiają się wizje świata po konflikcie globalnym lub wizje wojny z najeźdźcami z Kosmosu. // W społeczeństwie pojawia się także strach przed atakiem od wewnątrz, przed atakiem szpiegów lub przed rządową manipulacją i wykorzystywaniem co również znalazło wyraz w utworach s-f ?????
- Nowy wiek - gwałtowne zmiany które zachodziły w latach 70-ch przyniosły nowe pytania, o religię o tym jak daleko człowiek może się posunąć w swoim postępowaniu i gdzie się kończy człowieczeństwo
- Współczesność - przerażony zachwyt. Nowe epokowe odkrycia w nauce były na tyle kontrowersyjne że zaczęto namiętnie przedstawiać ich złe strony. Manipulacje genetyczne, klonowanie, absolutna wolność w sieci, uzależnienie od techniki, rozwój mediów i ich wpływów. Wszystkie te czynniki prowadzą do powstania nowego podgatunku s-f, zwanego cyberpunkiem.
2. najważniejsze motywy
- fantastyczne wynalazki (20 000 mil …)
- obce cywilizacje i strach przed nimi (wojna światów)
- człowiek i kosmos (diuna)
- sztuczna inteligencja, inteligentne maszyny, roboty (sny robota)
- (Solaris) ??? // pytania o granice poznania, strach przed przyszłością i nowymi technologiami?
- cyberpunk – wszechobecna technologia, zatarcie granicy między człowiekiem a maszyną
- utopia i antyutopia s-f

i tutaj własnei fajnie mi sie wpasowuje Soalris, bo zawiera jakgdyby wszystkie poprzednie motywy, jednak jak powiazac pozostałe dwa?

e) język utworów s-f
- neologizmy itp. – doczytac jeszcze msuze
3. Wnioski:
- że ewolucja przebiegała głównie od optymizmu do pesymizmu
- że nurt zewnętrzny i wewnetrzny w literaturze s-f występuje (tutaj Twoją mysl margot chętnie rozwine i wykorzystam )


I to chyba wszytko, materiały pomocnicze to pewnei prezentacja, fragmenty filmów, jakaś muzyka może. Ten plan jest miejscami pisany nie gramatycznie, ale podkreslam że to szkic... Może być?



Temat: Jak coś to Wam pomoge:)
Witam wszystkich maturzystów. Jak ja się ciesze że mam już maturke za sobą:D Pewnie prezentacja maturalna spędza Wam sen z powiek:D też tak miałam ale cóż jakoś poszło:D 20 pkt zdobyłam:D Mam dużo materiałów potrzebnych do prezentacji więc jeśli chcecie to możecie pisać do mnie:) Postaram się Wam pomóc mój e-mail baby_blue2@o2.pl

[ Dodano: 5 Listopad 2006, 13:20 ]
Oto przykladowy plan :
I. Literatura podmiotu:

1. Shakespeare W., "Romeo i Julia", tłum. Barańczak S., Poznań 2000
2. Mickiewicz A., "Konrad Wallenrod", Wrocław 1998
3. Prus B., "Lalka", oprac. Bachórz J., Wrocław 1998
4. Żeromski S., "Ludzie bezdomni", oprac. Maciejewska I., Wrocław 1987
5. Borowski T., "Pożegnanie z Marią i inne opowiadania", Wrocław 2001

II. Literatura przedmiotu:

1. Kott J. "Szekspir współczesny", Kraków 1997
2. Polańczyk D., "Konrad Wallenrod Adama Mickiewicza", Lublin 1997
3. Osmoła J., "Lalka Bolesława Prusa", Lublin 1997
4. Markiewicz H. "Ludzie bezdomni Stefana Żeromskiego", Warszawa 1963
5. Drewnowski T., "Ucieczka z kamiennego świata", Warszawa 1972

III. Ramowy plan wypowiedzi:

1. Określenie problemu:
1. różne ujęcia motywu rozstania w literaturze (pożegnanie z ukochanym, pożegnanie z rodziną...),
2. zawężenie tematu prezentacji do rozstań par literackich,
3. celem prezentacji scharakteryzowanie rozstań bohaterów i próba określenia roli tych rozstań w poszczególnych utworach literackich.
2. Kolejność prezentowanych treści:
1. "Romeo i Julia" - słynni kochankowie spotykali się i rozstawali, bo ze względu na konflikt rodów nie mogli być oficjalnie razem. Na pożegnanie Romeo mówi do Julii "Bądź zdrowa!" - wypowiedź ta wielokrotnie powtórzy się później w literaturze. Po wielu rozstaniach i powrotach następuje rozstanie ostateczne - w wyniku nieporozumienia kochankowie odbierają sobie życie;
2. "Konrad Wallenrod" - tytułowy bohater dwukrotnie rozstaje się z ukochaną Aldoną. Po raz pierwszy - gdy decyduje się na powrót do zakonu krzyżackiego (porzucenie ukochanej na rzecz ojczyzny), po raz drugi - gdy Aldona podąża za mężem jako pustelnica. Wallenrod przed popełnieniem samobójstwa żegna Aldonę słowami "bądź zdrowa".
3. "Lalka" - Wokulski żegna Izabelę słowami: "Farewell, miss Iza, farewell!". Jedno z bardziej dramatycznych pożegnań polskiej literatury ma miejsce po tym, jak Wokulski usłyszał prowadzoną po angielsku rozmowę narzeczonej ze Starskim (Izabela nie wiedziała, że Wokulski zna angielski);
4. "Ludzie bezdomni" - Judym poświęca życie z ukochaną dla służenia ubogim (porzucenie ukochanej dla wyższej idei). Joasia próbuje przekonać Judyma, by nie odrzucał jej miłości, ten jednak jest nieugięty. Wreszcie Joasia żegna doktora słowami "Szczęść ci Boże" i odchodzi.
5. "Pożegnanie z Marią" - rozstanie bez gestów i słów na pożegnanie. Bohater obserwuje, jak jego ukochana odjeżdża niemieckim transportem do obozu koncentracyjnego.
3. Wnioski:
1. sceny rozstań spełniają w literaturze istotną rolę (przyspieszanie akcji, efektowne zakończenie, funkcja ideowa...);
2. w literaturze mamy do czynienia nie tylko z rozstaniami ostatecznymi, ale też z powrotami następującymi po rozstaniach;
3. motyw rozstania przeważnie nie jest pierwszoplanowym tematem utworów literackich, przeplata się z innymi motywami;
4. omówienie słów A. Schopenhauera: "Każde pożegnanie ma coś ze śmierci, każde ponowne spotkanie coś ze zmartwychwstania"

IV. Materiały pomocnicze:

1. kartka z cytatami



Temat: Literackie powroty do czasów dzieciństwa. Omów okoliczności i przyczyny tych powrotów. Przedstaw na wybranych przykładach.
Witam to mój pierwszy post, chciałabym prosić o pomoc w ułożeniu ramowego planu wypowiedzi i proszę również o sprawdzenie czy moja teza jest poprawna.

Temat: Literackie powroty do czasów dzieciństwa. Omów okoliczności i przyczyny tych powrotów. Przedstaw na wybranych przykładach.

Teza: Dzieciństwo jest zarówno okresem spokoju i szczęścia, ale bywa też okresem smutku i cierpienia. Powroty do dzieciństwa skłaniają do refleksji, często są wynikiem wewnętrznej metamorfozy.

w bibliografii podmiotu zamieśćiłam następujące utwory:
- Pan Tadeusz (Mickiewicz)
- Stepy akermańskie (Mickiewicz)
- Moja Piosnka II (Norwid)
- Grób Agamemnona (Słowacki)
- Nie- Boska komedia (Krasiński)

Okazało się, że źle zinterpretowałam temat i teraz jestem w kropce ponieważ nie wiem czy wybrałam dobre utwory i co mam dalej z tym wszystkim robic

Bardzo proszę o pomoc.

[ Dodano: 15 Maj 2009, 11:14 ]
Proszę o pomoc, czy mogłby ktoś ocenić mój konspekt?

Temat: Literackie powroty do czasów dzieciństwa. Omów okoliczności i przyczyny tych powrotów. Przedstaw na wybranych przykładach.
I LITERATURA PODMIOTU:
1. Norwid Cyprian wybór poezji. Oprac. Barbara Stelmaszczyk- Świontek. Wyd. 2. Łódź: Wydawnictwo Łódzkie, 1988. ISBN 83-218-0892-1. Moja piosnka II, s. 83.
2. Mickiewicz Adam: Pan Tadeusz. Kraków: Greg, 2006. ISBN 83-7327-192-9.
3. Poezja polska od średniowiecza do współczesności: antologia. Oprac. Jerzy Polanicki. Wyd. 1. Warszawa: Edikama, 1993. ISBN 83-85497-32-3. Stepy akermańskie, s. 122,
4. Rej Mikołaj: Żywot człowieka poczciwego. Wrocław: Ossolineum, 2007. ISBN: 83-04-04836-2.
5. Schulz Bruno: Sklepy cynamonowe. Warszawa: Pavo, 1996. ISBN: 83-85950-19-2.
II LITERATURA PRZEDMIOTU:
1. Kowalska Aniela: Wiersze Cypriana Kamila Norwida. Wyd. 1. Warszawa: WSiP, 1978. Moja Piosnka II, s. 104.
2. Milska Anna: Pisarze polscy. Wyd. 4. Popr. i uzup. Warszawa: CRZZ, 1968. Mikołaj Rej s. 9-15, Bruno Schulz s. 437-441.
3. Witkowska Alina: Literatura romantyzmu. Warszawa: PWN, 1989. ISBN: 83-01-05357-7. Adam Mickiewicz s. 83-121.
4. Witkowska Alina, Ryszard Przybylski: Romantyzm. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2002, Sonety krymskie, s. 270-272, Pan Tadeusz, s. 297-302.
III RAMOWY PLAN WYPOWIEDZI:
1. Określenie problemu.
Dzieciństwo okresem spokoju i szczęścia. Powroty do dzieciństwa skłaniają do refleksji, często są wynikiem wewnętrznej metamorfozy.
2. Kolejność prezentowanych argumentów.
a) Adam Mickiewicz
- wychowany w atmosferze miłości, wzajemnego szacunku oraz w duchu patriotyzmu, spędził lata na emigracji, Pan Tadeusz powstaje w Paryżu, Mickiewicz opisuje całą swoją nieugaszoną tęsknotę do kraju lat dziecinnych z którego wygnała go przemoc wroga
- stepy akermańskie- kraj dzieciństwa jako ostoja obyczajów i tradycji, cierpienie wynikające z tęsknoty za ojczyzną,
- obraz ojczystej krainy, symbol szczęścia, utracony raj, arkadia
b) Cyprian Kamil Norwid
- Moja Piosnka II- wiersz wysłany z Nowego Jorku do Marii Trębickiej, wiersz opisuje kraj niezapomnianych, czystych wzruszeń młodości,
- Norwid- człowiek, który wiele doznał w życiu, wiele przecierpiał
- tęsknota za krajem prostym i prawym
c) Bruno Schulz
- prawie całe życie spędził w małym miasteczku- Drohobycz, całe życie dręczony niedostatkiem i obowiązkami rodzinnymi,
- Sklepy cynamonowe- powstały z korespondencji z przyjacielem, opowiada historię rodziny Brunona Schulza - jedną z wiodących postaci jest ojciec artysty, Jakub Schulz,
- powrót do dzieciństwa jako do arkadii - do bezpieczeństwa, ciepła, szczęścia, prostoty i naiwności,
d) Mikołaj Rej
- pochodził z zamożnej szlacheckiej rodziny, wymykał się na wieś (polowania), gdy dorósł został oddany na dwór szlachecki,
- kraj dzieciństwa (wieś) czyli kraina, gdzie żyje się doskonale, w pełnej harmonii z otoczeniem, bez trosk, bólu, krzywd,
3. Wnioski:
-chęć powrotu do domu dodaje sił do przezwyciężenia przeciwności,
-powrót do lat dziecinnych jako symbol przemiany człowieka.
Powody powrotu do czasów dzieciństwa:
- tęsknota, cierpienie, brak możliwości powrotu do ojczyzny,
- żal, tęsknota za odwagą i poświęceniem dla ojczyzny, smutek i rozdarcie wewnętrzne.



Temat: JEŚLI KTOŚ CHCE TYLKO ZAPYTAĆ, A NIE KUPIĆ PREZENTACJĘ.
Witam,
napisałem konspekt i bardzo prosiłbym o sprawdzenie, oto on:

Temat: Motyw cierpienia w literaturze. Przedstaw jego funkcjonowanie, analizując wybrane przykłady.

I. Literatura podmiotu:

1. Kochanowski J., ‶Fraszki, Pieśni, Treny”, Wydawnictwo: Greg, Kraków 2007, [tu:] ‶Tren VIII”
2.Goethe J. W., ‶Cierpienia Młodego Wertera”, Wydawnictwo: Ossolineum, Wrocław 1991, tłum. Staff L.
3.Mickiewicz A., ‶Dziady”, Wydawnictwo: Greg, Kraków 2007, [tu:] ‶Dziady cz. III”
4.Dostojewski F., ‶Zbrodnia i Kara”, Wydawnictwo: Greg, Kraków 2006, tłum. Podgórzec Z.
5.Żeromski Stefan, ‶Ludzie Bezdomni”, Wydawnictwo: Greg, Kraków 2007

II. Literatura przedmiotu:

1.Łoś G., ‶Twórcy literatury obcej i ich dzieła”, Wydawnictwo: Printex, Białystok 2003, [tu:] ‶Cierpienia Młodego Wertera” i ‶Zbrodnia i kara”
2.Pietrzyk D., Rychlicki R., Marzec A., ‶Opracowania lektur i wierszy”, Wydawnictwo: Greg, Kraków 2008, [tu:] ‶Dziady cz. III”
3.Zawistowska D., ‶Biblioteka Analiz Literackich: Ludzie bezdomni Stefana Żeromskiego”, Wydawnictwo: WsiP, Warszawa 1976
4.Grzeszczuk S., ‶Biblioteka Analiz Literackich: Treny Jana Kochanowskiego”, Wydawnictwo: WsiP, Warszawa 1978

III. Ramowy plan wypowiedzi:

1.Określenie problemu:
- cierpienie nieodłącznym elementem ludzkiego życia
- różne źródła cierpienia
2.Kolejność prezentowanych argumentów
a. ‶Treny”
- cierpienie po stracie dziecka
- zachwianie renesansowych wartości
- definicja trenu
– odstępstwo od klasycznej formy w trenach Kochanowskiego
- analiza Trenu V i VIII
b. ‶Cierpienia młodego Wertera”
- historia miłości Wertera do Lotty
- piekło romantycznej miłości
- miłość destrukcyjna - samobójstwo
c. ‶Dziady cz. III”
- martyrologia narodu polskiego – cierpienie niezawinione
- opowieść Sobolewskiego
- męczeństwo Cichowskiego – heroizm
- historia Pani Rollison i jej syna
d. ‶Zbrodnia i kara”
- teoria Raskolnikowa – zbrodnia – klęska idei nadczłowieka
- Raskolnikow – ofiara własnej zbrodni – cierpienie psychiczne
- ośmioletnia katorga – pokuta – cierpienie fizyczne
e. ‶Ludzie bezdomni”
- historia T. Judyma - ‶przeklęty dług”
- misja niesienia pomocy potrzebującym
– miłość, bezpieczeństwo, stabilizacja
- trudny wybór - ‶rozdarta sosna”
- Judym – Syzyf?, Prometeusz?
3.Wnioski
-
-

Mam również kilka pytań:
1. W "określeniu problemu" wystarczy 1 teza czy raczej powinno być ich więcej?
2. Jakie wnioski mogę zamieścić w mojej prezentacji?
3. Czy muszę dobrze znać opracowania które podałem czy wystarczy znajomość lektur i w ogóle tematu?
4. Jakie pytania mogę dostać odnośnie opracowań?



Temat: JEŚLI KTOŚ CHCE TYLKO ZAPYTAĆ, A NIE KUPIĆ PREZENTACJĘ.

Witam,
napisałem konspekt i bardzo prosiłbym o sprawdzenie, oto on:

Temat: Motyw cierpienia w literaturze. Przedstaw jego funkcjonowanie, analizując wybrane przykłady.

I. Literatura podmiotu:

1. Kochanowski J., ‶Fraszki, Pieśni, Treny”, Wydawnictwo: Greg, Kraków 2007, [tu:] ‶Tren VIII”
2.Goethe J. W., ‶Cierpienia Młodego Wertera”, Wydawnictwo: Ossolineum, Wrocław 1991, tłum. Staff L.
3.Mickiewicz A., ‶Dziady”, Wydawnictwo: Greg, Kraków 2007, [tu:] ‶Dziady cz. III”
4.Dostojewski F., ‶Zbrodnia i Kara”, Wydawnictwo: Greg, Kraków 2006, tłum. Podgórzec Z.
5.Żeromski Stefan, ‶Ludzie Bezdomni”, Wydawnictwo: Greg, Kraków 2007

II. Literatura przedmiotu:

1.Łoś G., ‶Twórcy literatury obcej i ich dzieła”, Wydawnictwo: Printex, Białystok 2003, [tu:] ‶Cierpienia Młodego Wertera” i ‶Zbrodnia i kara”
2.Pietrzyk D., Rychlicki R., Marzec A., ‶Opracowania lektur i wierszy”, Wydawnictwo: Greg, Kraków 2008, [tu:] ‶Dziady cz. III”
3.Zawistowska D., ‶Biblioteka Analiz Literackich: Ludzie bezdomni Stefana Żeromskiego”, Wydawnictwo: WsiP, Warszawa 1976
4.Grzeszczuk S., ‶Biblioteka Analiz Literackich: Treny Jana Kochanowskiego”, Wydawnictwo: WsiP, Warszawa 1978

III. Ramowy plan wypowiedzi:

1.Określenie problemu:
- cierpienie nieodłącznym elementem ludzkiego życia
- różne źródła cierpienia
2.Kolejność prezentowanych argumentów
a. ‶Treny”
- cierpienie po stracie dziecka
- zachwianie renesansowych wartości
- definicja trenu
– odstępstwo od klasycznej formy w trenach Kochanowskiego
- analiza Trenu V i VIII
b. ‶Cierpienia młodego Wertera”
- historia miłości Wertera do Lotty
- piekło romantycznej miłości
- miłość destrukcyjna - samobójstwo
c. ‶Dziady cz. III”
- martyrologia narodu polskiego – cierpienie niezawinione
- opowieść Sobolewskiego
- męczeństwo Cichowskiego – heroizm
- historia Pani Rollison i jej syna
d. ‶Zbrodnia i kara”
- teoria Raskolnikowa – zbrodnia – klęska idei nadczłowieka
- Raskolnikow – ofiara własnej zbrodni – cierpienie psychiczne
- ośmioletnia katorga – pokuta – cierpienie fizyczne
e. ‶Ludzie bezdomni”
- historia T. Judyma - ‶przeklęty dług”
- misja niesienia pomocy potrzebującym
– miłość, bezpieczeństwo, stabilizacja
- trudny wybór - ‶rozdarta sosna”
- Judym – Syzyf?, Prometeusz?
3.Wnioski
-
-

Mam również kilka pytań:
1. W "określeniu problemu" wystarczy 1 teza czy raczej powinno być ich więcej?
2. Jakie wnioski mogę zamieścić w mojej prezentacji?
3. Czy muszę dobrze znać opracowania które podałem czy wystarczy znajomość lektur i w ogóle tematu?
4. Jakie pytania mogę dostać odnośnie opracowań?


Hmmm...
Dla mnie ta bibliografia jest trochę niejasna, np.

1. Kochanowski J., "Fraszki, Pieśni, Treny”, Wydawnictwo: Greg, Kraków 2007, [tu:] ‶Tren VIII”
Ja napisałbym

1. Kochanowski J., Tren VIII [w:] Kochanowski J., Fraszki, Pieśni, Treny, Greg, Kraków 2007.

oraz
Grzeszczuk S., ‶Biblioteka Analiz Literackich: Treny Jana Kochanowskiego”, Wydawnictwo: WsiP, Warszawa 1978
powinno być:
Grzeszczuk S., Treny Jana Kochanowskiego, WsiP, Warszawa 1978, ISBN: (jeśli posiada)

Co do Twoich pytań.
1. Wystarczy jedna teza.
2. Takie, które nasuna Ci sie po ponownym przeczytaniu pracy, np. Cierpienie uczy człowieka pokory i wrażliwości na krzywdy innych ludzi. Bez niego nie jesteśmy w stanie doświadczyć pełni człowieczeństwa.
3. Może nie "dobrze" ale powinieneś je przynajmniej widzieć na oczy
4. np. W czym pomogło Ci konkretne opracowanie.

Co do planu to jesłi masz pracę o cierpieniu to niepotrzebnie np, u Kochanowskiego omaiwasz czym jest tren i wskazujesz "odstępstwo od klasycznej formy w trenach Kochanowskiego" . W pozostałych punktach jest w porzadku.



Temat: Witam na Forum
Jak dla mnie wprowadzono wystrój korporacyjny - to znaczy, że na każdym promie Steny wystrój poszczególnych miejsc , barów itp jest zbliżony do siebie. Np. część zdjęć prezentowanych nowe wnętrza promu gdy ten był jeszcze w stoczni pochodziła z innej jednostki - prawdopodobnie ze Scandinaviki albo Germaniki. Owszem - jest nowocześniej i czysto ale....ale brak tego starego klimatu restauracji Globtroter, restauracji ala carte itp... po prostu ja wolę tamte stare, ciepłe wnętrza... no i teraz każdy prom Steny jest w pewnym stopniu podobny do innego pływającego dla tego samego armatora - co mnie nie cieszy, bo ja wolę zróżnicowanie - a nie wszędzie to samo na jedno kopytko... choć z punktu widzenia armatora to jest lepsze - bo na każdym promie oferuje sprawdzoną jakość zawsze na tym samym poziomie. Stara Baltika kojarzy mi się troszkę z innym jedzeniem niż obecnie - w dobie cięcia etatów obecnie coraz więcej posiłków przygotowywanych jest z "puszek" a tego nie lubię. Swego czasu bufet kolacyjny na promie Stena Baltica bił na głowę te podawane na promach Viking Line czy DFDS, teraz już bym się z takim stwierdzeniem nie zgodził - choć nie mówię radykalnie, że jest żle! Po prostu nie jest tak samo jak dawniej.

Plusem przebudowy są na pewno nowe kabiny comfort class oraz nowe fotele lotnicze. Szkoda, że podczas wizyty w stoczni nie rozwiązano o ile wiem odwiecznego problemu promu - a mianowicie klimatyzacji, która nie jest na tyle wydajna, aby w wakacyjne, gorące dni zapewnić odpowiedni komfort w kabinach - szczególnie tych malutkich, starych dwójeczkach. Są one dla mnie zmorą - nie dość, że miejsce ograniczone jest do minimum, nie dość, że często muszla klozetowa jest wręcz pod prysznicem to jeszcze klima nie wyrabia.

Warto wspomnieć, że od "zawsze" prom ten posiada telewizję satelitarną, a od niedawna także internet.

Przebudowa jak napisał kolega AdaWo odwzorowuje dzisiejszą pogoń za ładunkiem cargo...choć przebudowując prom (projekt był chyba szwedzki, ale nie dam głowy) myślano także o pasażerach.

Od nowa zbudowano 4 pokład - kosztem pokładów (półek samochodowych) z 3,4,5 pokładu oraz kabin z części dziobowej na 4 i 5 pokładzie. Budowa nowego pokładu od podstaw wiązała się z wieloma problemami technicznymi - między innymi pokład ten był budowany z prefabrykowanych sekcji kolejno montowanych w miejsce demontowanej konstrukcji jednocześnie usztywniając całą konstrukcję jednostki tak aby nowy pokład wytrzymał nacisk 50 zestawów drogowych. Nowy pokład to także nowy stystem załadunku (nowe rampy) w Gdyni i Karl skronie oraz
odpowiednio przygotowane wjazdy na promie. Ich budowa wymusiła zmianę rozstawiania (i wymianę niektórych) wind cumowniczych (wyciągarki). Jednocześnie, aby nie ogołocić za bardzo promu z miejsc kabinowych wybudowano na 6 pokładzie dodatkowe kabiny (comfort class) oraz fotele lotnicze (których wcześniej było chyba 2 albo 3 razy więcej niż teraz, alby nie dawały one prawie żadnego komfortu podróży pasażerom). Na 6 pokładzie wcześniej znajdowały się recepcja, sklep(osobno alko. oraz perfumeria) , klub dla kierowców TIR oraz klub/bar ( o ile dobrze pamiętam). Na 7 pokładzie była restauracja Globtroter ( w miejscu dzisiejszej cafeterii oraz rest. ala carte) restauracja ala carte w miejscu dzisiejszego klubu/cafeterii truckerów oraz cafeteria w miejscu dzisiejszej restauracji Globtroter. Na 8 pokładzie znajdowły się sale konferencyjne 3 albo 4 (dzisiaj jest tylko jedna) oraz disco (w tym samym miejscu gdzie dzisiaj).

Ponieważ prom musiał zostać jakoś odchudzony, "zabiegom" został poddany komin. Dodatkowo zmniejszono liczbę szalup ratunkowych - jedna z nich została sprzedana podczas WOŚP 2005. Szalupy zostały także przeniesione z pokładu 8 na 7 ( o ile dobrze pamiętam albo z 9 na 8).

Cała przebudowa to także integracja systemów siatkowych itp oraz wymiana gruszki.

Dodatkowo wybudowano nowych ster strumieniowy na rufie (tu poszedł stary z dziobu, a tam dano nowy, mocniejszy.

Ogólnie przebudowa trwała w planach od lutego do maja, a w rzeczywistości do czerwca (niestety nie dają sobie głowy uciąć za te daty).

To chyba wszystko - jak o czymś zapomniałem to sorki. Sorki także za plan wypowiedzi - ale pisałem to z palca...



Temat: Przyroda tatrzańska w literaturze młodopolskiej
Mógłby ktoś przejrzeć mój konspekt? Wydaje mi się, że nie jest najlepszy :P Co mogę w nim zmienić? Ma ktoś podobny temat?

Temat: Przyroda tatrzańska w literaturze młodopolskiej. Omów różnorodne sposoby kreowania przyrody i kultury tatrzańskiej.

I. Literatura podmiotu:
1. Przerwa-Tetmajer Kazimierz, Melodia mgieł nocnych W: Poezje. Seria II, Kraków 1894
2. Przerwa-Tetmajer Kazimierz, Widok ze Świdnicy do Doliny Wierchcichej W: Poezje. Seria II, Kraków 1894
3. Przyboś Julian, Z Tatr W: Równanie serca, 1938
4. Przerwa-Tetmajer Kazimierz, Na Skalnym Podhalu, Kraków 2000,
ISBN: 83-7220-192-7
5. Kasprowicz Jan, Krzak dzikiej róży w ciemnych smreczynach W: Krzak dzikiej róży, 1898
6. Staff Leopold Przewodniczka W: Sny o potędze, Warszawa 1901
II. Literatura przedmiotu:
1. Kroh Antoni, Tatry i podhale, Wrocław 2005, ISBN 83-7384-291-8
2. Majcher Jarosław, Tatry: wehikuł czasu, Opole 2002, ISBN 83-915371-2-9, s.74-77
3. Kot Wiesław, Encyklopedia Polska 2000: Kultura i nauka, Poznań 2004,
ISBN 83-7212-306-3, s.76-77
4. Czabanowska-Wróbel Anna, Kazimierz Przerwa-Tetmajer W: Historia literatury polskiej w dziesięciu tomach (tom VII Młoda Polska) /praca zbiorowa pod red. Anny Skoczek, Kraków, ISBN 83-88520-27-X (tom VII część I), s.305-336
5. Loth Roman, Jan Kasprowicz W: Historia literatury polskiej w dziesięciu tomach (tom VII Młoda Polska) /praca zbiorowa pod red. Anny Skoczek, Kraków,
ISBN 83-88520-27-X (tom VII część I), s.337-380
6. Hutniewicz Artur, Młoda Polska, Warszawa 2000, ISBN 83-01-11394-4, Kazimierz Przerwa-Tetmajer s.94-104
7. Hutniewicz Artur, Młoda Polska, Warszawa 2000, ISBN 83-01-11394-4, Jan Kasprowicz s.104-124
8. Ziemak Ryszard, Tatry – góry najpiękniejsze, Warszawa 1991, ISBN 83-221-0599-1
III. Ramowy plan wypowiedzi:
1. Określenie problemu:
a) przyroda tatrzańska fascynacją poetów młodopolskich, motyw gór
b) pytania, na które chcę odpowiedzieć: „Czym jest przyroda dla człowieka?”, „Czym są Tatry?”, „Skąd się wzięła fascynacją przyrodą tatrzańską?”, „Kto był głównym piewcą tej przyrody?”,
c) kolejność prezentowanych tekstów wraz z uzasadnieniem.
2. Kolejność prezentowanych treści.
a) Kazimierz Przerwa-Tetmajer Melodia mgieł nocnych i Widok ze Świdnicy do Doliny Wierchcichej
1. krótkie streszczenie
2. analiza i interpretacja środków językowych
3. wpływ impresjonizmu i symbolizmu
4. filozofia szopenhauera, dekadentyzm
b) Jan Kasprowicz , Krzak dzikiej róży w ciemnych smreczynach
1. krótkie streszczenie
2. analiza i interpretacja środków językowych
3. impresjonizm, naturalizm
c) Julian Przyboś Z Tatr
1. analiza i interpretacja środków językowych
2. obraz Tatr: najpierw cisza, potem dramat
d) Leopold Staff Przewodniczka
1. motyw żądzy poznania
2. impresjonizm

3. Wnioski:
a) przyroda jako ucieczka od rzeczywistości, źródło natchnienia
b) góry – sakralny wymiar ludzkiej egzystencji, miejsce święte, gdzie łatwiej nawiązać kontakt z Bogiem
c) Tatry jako symbol narodowy
IV. Materiały pomocnicze.
1. kartka z cytatami
2. album ze zdjęciami



Temat: Człowiek za Drutami. - literatura obozowa
Temat: Człowiek za Drutami. Omów temat, analizując kreacje i postawy bohaterów literatury obozowej.

I. Literatura podmiotu:
1. Czapski Józef, „Na nieludzkiej ziemi”, Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa 1990.
2. Grzesiuk Stanisław, „Pięć lat kacetu”, Wydawnictwo Książka i Wiedza, Warszawa 1985.
3. Moczarski Kazimierz, „Rozmowy z katem”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1992.
4. Sołżenicyn Aleksander, „Jeden dzień Iwana Denisowicza”, Wydawnictwo Iskry, Warszawa 1989.
5. Szmaglewska Seweryna, „Dymy nad Birkenau”, Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa 1974.

II. Literatura przedmiotu:
1. Karwowska Bożena, „Obozy Zagłady jako doświadczenie cielesne – Przypadek
Stanisława Grzesiuka, [w:] art. „Przegląd Humanistyczny” 2006, nr 2, s. 63-80.
2. Konecki Tomasz Krzysztof, „Jaźń w totalnej instytucji obozu koncentracyjnego”,
[w:] art. „Kultura i Społeczeństwo” 1985, nr 3, s. 197-211.
III. Ramowy plan wypowiedzi

Teza: Bohaterowie literatury obozowej są poddawani wielu próbom, które pokazują ich wszystkie zalety i obnażają wady - u każdego dzieje się to jednak w różny sposób.
1. Człowiek za drutami – symbolika człowieka zniewolonego i wyalienowanego.
2. Rozróżnienie pojęć lagry a łagry.
3. Literatura obozowa jako nowy nurt powstały wskutek wydarzeń historycznych.
Argumenty:
1. Kobieta więźniarka na przykładzie Seweryny Szmaglewskiej.
a) – Stereotypowy obraz ofiary i kata – Niemca.
b) – Wpływ straszliwych warunków obozowych na psychikę bohaterki.
c) – Silna psychika pozwalająca na przeżycie w obozie.
2. Egzystencjalizm w obozie Gusen - „Pięć lat kacetu” Stanisława Grzesiuka.
a) - Zobojętnienie bohatera w obliczu śmierci.
b) - Chęć przeżycia za wszelką cenę.
c) – Swoiste cwaniactwo bohatera pozwalające na przeżycie.
3. Jurgen Strop jako modelowy przykład hitlerowskiego zbrodniarza.
a) - Wpływ systemu totalitarnego na postawę i psychikę człowieka.
b) – Jurgen Stroop jako kat, nie mający skrupułów.
4. Wspomnienia Czapskiego z tułaczki po ZSRR.
a) – Próba rozrachunku narodów Europy z tragicznych wydarzeń wojny.
b) – Doświadczenie Czapskiego traktowane przez niego, jako powinność dania światu świadectwa zbrodni.
5. Życie w łagrze na przykładzie Szuchowa - „Jeden Dzień Iwana Denisowicza” Aleksandra Sołżenicyna
a) – Brak jakichkolwiek wartości etyczny i moralnych bohatera.
b) - Przystosowanie się Szuchowa do praw rządzących obozem.
c) - Ciężka praca i niezwracanie na siebie uwagi jako sposób na przeżycie.
Wnioski:
1. Wpływ Konieczność przystosowania się do praw obozu w celu przeżycia.
2. Zmiany w systemie wartości przedstawionych bohaterów – śmierć jako zjawisko przyjmowane bez emocji.
3. Świadomość konieczności, podzielenia się ze światem swoimi drastycznymi doświadczeniami

IV. Materiały Pomocnicze

1. Mapa z zaznaczonymi obozami hitlerowskimi oraz radzieckimi.
2. Kartka z cytatami.

Otóż prosiłbym o sprawdzenie. mam też parę wątpliwości co do punktu 4 i 5. Chciałbym opisac Stroopa jako modelowy przyklad zbrodniarza, ale moja znajoma polonistka odradza mi go i bardzie proponuje Moczarskiego, jako ofiara komunizmu i jako sposob na przezycie w wiezieniu byla 0rozmowa z zbrodniarzem. Takze prosilbym o jakas pomoc z Czapskim, mianowicie nie bardzo wiem jeszcze co o nim napisac, co czul, jak to widzial, co mowil jako ocalony z zaglady. Z Góry dziękuje




Strona 2 z 2 • Znaleziono 115 wyników • 1, 2
 
Copyright 2006 MySite. Designed by Web Page Templates